Ecigg finns i olika smaker, inklusive frukt, godis, mint och mentol.
En studie från 2013-2014 visade att de flesta ungdomar som använder e-cigaretter först börjar med en smaksatt sort och smaker är den främsta anledningen till att ungdomsrapporten använder e-cigaretter.6
År 2020 använde de flesta ungdomar som rapporterade att de använde e-cigaretter smaksatta sorter (82,9%).5 bland gymnasieelever som för närvarande använde någon typ av smaksatta e-cigaretter 2020 är de vanligaste smakerna frukt (73,1%), mint (55,8%), mentol (37,0%) och godis, desserter eller andra sötsaker (36,4%).5
Den 2 januari 2020 slutförde US Food and Drug Administration (FDA) en verkställighetspolicy som förbjuder försäljning av prefilled cartridge e-cigaretter i någon annan smak än tobak eller mentol, såvida det inte är godkänt av FDA. FDA har sedan dess vidtagit ytterligare åtgärder för att förbjuda vissa företag från att sälja ungdoms tilltalande, smaksatt engångs e-cigaretter och smaksatt E-juice utan nikotin.7
Flera stater och samhällen har begränsat försäljningen av smaksatta tobaksprodukter, inklusive mentol-smaksatta produkter.8
E-cigaretter annonseras också med samma teman och taktik som har visat sig öka ungdomsinitiering av andra tobaksvaror, inklusive e cigg. I 2016, om 7 i 10 mellanstadiet och gymnasieelever (69,3%)—mer än 18 miljoner ungdomar—sade att de hade sett e-cigarett reklam.9
Utbredd reklam för e-cigaretter, bland annat via media för vilka reklam för konventionella tobaksvaror är förbjuden (t.ex. TV), och de lägre kostnaderna för vissa e-cigaretter i förhållande till vanliga cigaretter har bidragit till att använda bland ungdomar.1
Många ungdomar rapporterar också att använda e-cigaretter eftersom de är nyfikna på dessa produkter.1

Smaker och marknadsföring gör e-cigaretter tilltalande för Ungdomar